lørdag 8. februar 2014

Dag 20

Helt siden jeg surfet sidene til Funksjonell mat har bildet av denne paien ligget på netthinnen.
Hver gang jeg har vært sulten, har tanken på å glefse i meg et stykke av denne vært nok motivasjon til å holde det gående.
Endelig kom lørdagen.

Jeg har nok en gang besøkt helsekostbutikken. Denne gangen på jakt etter dette:


Dette melet må du ha hvis du skal kopiere min himmelske drøm.

Pailaging kan være en utfordring. I hvert fall når det kommer til en bakstalfabet som jeg. Jeg skjønner meg ikke helt på bakst. Jeg klarer aldri å holde meg til oppskriften, enten glemmer jeg, som feks gjær eller sukker, ellers finner jeg på, som feks da jeg laga muffins med sjokoladepudding inni. 
Ingen av delene er noe å søke patent på.
Denne gangen Pai.
 
Pailaging kan være morsomt.

Spesielt om man har en morsom mann, som gjør om all bakeprat til "sa Brura"-vitser.
Pailaging er himmelsk når paien er ferdig.
Oppskrift lånt fra sidene til funksjonell mat.
Prøv selv!



www.funksjonellmat.no

Denne paien har mer fiber og proteiner, og mindre fett enn en ordinær pai, men smaker likevel kjempegodt!

Spinatpai med FiberFin

Ingredienser

Deig:
1,5 dl (100 g) hvetemel
1 dl (50 g) FiberFin
50 g smør
1 dl cottage cheese

Fyll:
250 g spinat
1 finhakket løk
100 g fetaost
½ ts salt
pepper
1 dl cottage cheese
1 dl melk
2 egg
1-2 dl revet gulost

Fremgangsmåte

Deig: Hvetemel, FiberFin, smør og cottage cheese eltes fort sammen (bruk gjerne food processor) og trykkes ut i en paiform. Deigen bør stå kaldt i en halvtime, og skal forstekes i 10 minutter ved 225 grader.

Fyll: Spinat, løk og fetaost legges i paibunnen. Bruker du frossen spinat, bør denne få tine og renne av seg først.

Salt, pepper, cottage cheese, egg og melk piskes sammen og helles over resten av fyllet. Legg revet gulost på toppen av paien.

Paien skal stekes ca. 30 minutter midt i ovnen ved 225 grader.

Serveres med en grønn salat.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 154 kcal • protein: 9,1 • karbohydrat: 8,4 • fett: 8,6 • fiber: 3,5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar